Mit ér a miskolci diploma?

Mit ér a miskolci diploma?

 

A Vitatér számos diákot kérdezett már meg rendezvényein arról, hogyan látja, mit ér a diplomája. A megszólítottak és megszólalók eddig azonban Budapesten főleg Budapestről beszéltek, most viszont kitágítjuk saját horizontunk, és megkérdezzük a miskolci egyetemistákat: mit ér a diplomájuk?

A felmérések azt mutatják, hogy egy vidéki egyetem funkciója, minősége egy fővárosi egyetemhez képest más. A vidéki intézményeknek sokkal nagyobb a hatása a nemzedékékek közötti mobilitásra, a régió társadalmi kohéziójára, gazdasági és kulturális fejlődésére. Ugyanakkor rosszabb tanulók jelentkeznek a képzésekre, és a már végzettek hosszabb idő után tudnak elhelyezkedni a munkaerőpiacon. Ezért a minőséget mérő ranglistákon az utolsó helyezettek közé képzeljük ezeket az intézményeket, és mivel a diploma értékét az egyetem minősége határozza meg, úgy hisszük az itt szerzett diploma kevesebbet ér.

Mindezt a Miskolci Egyetemmel kapcsolatban is igaznak gondolhatnánk, hiszen vidéki egyetem, az ország egyik legszegényebb régiójában, tehát bizonyára rosszabb minőségű a „nagynevű” budapesti egyetemeknél. A statisztikákat és nyilatkozatokat böngészve megdőlni látszik előítéletünk. Az intézménybe jelentkezők száma évről-évre nő, a magyarországi egyetemek minőségét mérő ranglistákon általában a középmezőnyben végez, ráadásul a „Miskolci Egyetem 2008-ban elsőként nyerte el a Felsőoktatási Minőségi Díjat”. Ugyanakkor az is igaz, hogy a régió jobb tanulói inkább a fővárosi intézményeket választják, és az itt végzettek átlagosan hosszabb ideig keresnek munkát a budapesti, vagy akár debreceni társaikhoz képest. Csakhogy ez utóbbi tendenciákat nem magyarázza a képzés minősége, „Miskolcon ugyanis ugyanolyan jó a képzés, mint a fővárosban” – Fekete Sándor, az egyetem tanulmányi szakreferense szerint.

A Mit ér a diploma, ha miskolci? kérdésre a válasz, tehát nem egyértelmű. Azonban ez nem meglepő, hiszen a minőség fogalma bonyolult, szakértők szerint 200-250 indikátora van, mint például „az oktatók és a hallgatók aránya, a tudományos publikációk száma és idézettsége, az intézmény hírneve, a nemzetközi együttműködés, a kutatási tevékenység volumene és a végzettek munkaerő piaci elhelyezkedése”, hogy ezek közül mit tekintünk meghatározónak, az már szubjektív választás kérdése. (A minőség kérdéséről bővebben itt írtunk: http://vita.nonprofit.hu/?p=1347.) Mi most a ti szubjektív ítéletetekre vagyunk kíváncsiak: mitől jó egy egyetem? Attól, hogy „jó” tanulók járnak oda, vagy attól, amit az egyetem hoz ki a hallgatóiból? Netán a tananyagtól, a „jó” körülményektől, az összetartó közösségtől, az egyetem által képviselt sajátos szellemiségtől, a tanároktól? Mi a titka Miskolcnak, hogy az ország egyik legerősebb felsőoktatási intézményének tekintik? Miért jelentkeztetek ide, és hol képzelitek a jövőtöket, itthon vagy külföldön? Egyáltalán mit ér a diplomátok, ha miskolci?

A Vitatér Miskolcra megy! Május 15-én a miskolci AIESEC-kel és a Hantos Elemér Szakkollégiummal közösen rendezett eseményen szakértőkkel és résztvevőkkel közösen keressük a választ a kérdésre, mit ér a diploma, ha miskolci. Szólj hozzá te is!

A fotó megtalálható a fortepan.hu-n. A kép a Creative Commons – Nevezd meg! – Ne add el! – Így add tovább! 2.5 Magyarország Licenc alá tartozik.