Az egyetem mindenkié?

Az egyetem mindenkié?

 

Az Alaptörvény kimondja: „Minden magyar állampolgárnak joga van a művelődéshez. Magyarország ezt a jogot […] a képességei alapján mindenki számára hozzáférhető felsőfokú oktatással, továbbá az oktatásban részesülők törvényben meghatározottak szerinti anyagi támogatásával biztosítja.”

A képesség pszichológiai, pedagógiai, szociológiai szempontból nem egy adottság, az odafigyelést és fejlesztést igényel. A fiatalok életesélyeit, képességeit meghatározza, hogy milyen családba, társadalmi, földrajzi térbe születnek. A felsőoktatásba való bejutás feltételrendszere képes-e ezen egyenlőtlenségek ellensúlyozására?

A felsőoktatási intézmények továbbfolytatva az általános vagy középszintű iskolákban lezajló folyamatokat, újratermelik a társadalmi egyenlőtlenségeket? Az ösztöndíjrendszer és a hallgatók mentorálása segíti-e, segíthetné-e egyéni szinten leküzdeni a hátrányokat?

A kialakított rendszer képes-e a társadalmi érzékenységre? Vagy a felsőoktatásba jutást, és diplomaszerzést döntően a családi háttér pénzügyi- és kulturális tőkéje határozza meg?

A Vitatér felsőoktatásról szóló sorozatának első vitája a Széchenyi István Szakkollégium diákjai által megfogalmazott kérdést: A felsőoktatásban való részvételhez mindenkinek joga van, vagy privilégium? járja körül a felsőoktatás különböző szereplőivel, szakértőivel. Kérjük, szóljon hozzá Ön is a témához!

Hamarosan a kormány elé kerül a felsőoktatási stratégia, amely ezt a kérdést is érinti. (A dokumentum szeptember 12-én közzétett változata innen letölthető.) Egyetért Ön a Felsőoktatási Kerekasztalon tárgyalt dokumentum megállapításaival?

A fotó megtalálható a fortepan.hu-n. A kép a Creative Commons – Nevezd meg! – Ne add el! – Így add tovább! 2.5 Magyarország Licenc alá tartozik.